Tillbaka till Album resor

Playa Inglés

Min systerdotter Lisa är utbytesstudent ett år i spansktalande land och hamnar på Kanarieöarna, på Gran Canaria. Sigrid, som nu har kommit hem från sydamerika, vill hälsa på sin kusin och prata spanska så inte mig emot. Vi bokar lägenhet och flyg, sista minuten och hamnar vid Playa Inglés i södra änden av ön. Lisa bor i norr i huvudstaden Las Palmas men det är inte så långt emellan.

Första kvällen går Sigrid och jag ner till stranden i skymningen, alla andra är på väg därifrån. Ljuset släpar längs marken, sanden yr över dynerna i kvällsvinden från havet. Vi är ensamma bland sanddynerna i det som faktiskt är en utlöpare av Sahara och det är magiskt vackert.

Nästa morgon går vi ner till stranden igen som nu är överfull av badande och solande människor och det blir en liten chock. Är den här trängseln det som så många längtar efter. Jag som aldrig åkt på sol- och badsemester förstår det inte och magin från gårdagen är som bortblåst.

Roque Nublo

Lisa går i skolan på dagarna. Därför hyr jag en bil två dygn så att Sigrid och jag kan åka upp bland bergen för att vandra längs några av de fina vandringsleder som finns. Roque Nublo är en av Guanchernas (ursprungsbefolkningen, finns inte kvar) heliga bergsformationer som finns uppe i bergen och måste besökas. I kontrast till solen vid havet är det rejält kallt och blåsigt här uppe vid Roque Nublo, till och med några snöflingor. Vi får ta på oss varma underställ och alla andra kläder vi tagit med på resan. Kallast är det uppe på toppen som är högst på ön med 1956 m ö h. Därifrån följer vi en vandringsled som går i en cirkel runt berget, ner i några dalgångar där temperaturen är drägligare.

Kanarieöarna har många endemiska arter och vi ser för oss okända växter. Vi vandrar genom pinjeskogar, passerar några grottbostäder och ett område som nyligen härjats av eldsvåda. En gammal man sitter ensam utanför sitt lilla hus, han har förlorat sina djur i branden.

Mogán

Även denna dag blåser det kalla vindar och jag har blivit ordentligt förkyld så de storstilade vandringsplanerna för dagen bantas ner. Vi tar hyrbilen till en by som heter Mogán där vi med en viss svårigighet hittar vandringsleden som går från den här dalgången upp till toppen La Fortaleza vidare över till nästa dalgång och byn Veneguera. Det är inte någon lång vandring, 7,5 km enkel väg och vi går samma stig tillbaka.

Las Palmas

Lisa är ledig ett par dagar och vi tar bussen för att träffa henne, se hur hon bor och titta på Las Palmas. Tillsammans går vi på fiskerestaurang där vi måste peka ut vilka av fiskarna i disken som ska tillagas. Las Palmas är en lagom stor stad att ströva runt i, inte ruffig vad vi kan se.

Lisa bor i en värdfamilj på fyra personer i en lägenhet i ett område i utkanten av stan, det är ändå gångavstånd dit från centrum. Det är inte någon stor lägenhet men Lisa har fått ett eget rum som hon delar med familjens dator. Vi träffar mamman, pappan och sonen när vi slår oss ner en stund.

Det är musikfestival på kvällen och alla ungdomar vill dit. Eftersom Lisa är utbytesstudent får hon inte gå på festivalen utan sällskap, det duger inte med en 50-årig moster som jag, utan vi måste vänta tills en ung man från utbytesorganisationen kommer och hämtar oss och följer med som förkläde. Lite konstigt känns det. Nere på festivalområdet, som ligger vid hamnen träffar vi Lisas goda vänner och kanariska klasskamrater. Senare kommer också Lisas mentor, en trevlig äldre man som slår följe med oss. Det är också han som i sin bil skjutsar Sigrid och mig tillbaka till vårt hotell på natten.

Nästa dag tar vi åter bussen till Las palmas och möter Lisa där vi går runt och tittar på andra delar av staden. Efter jobbet i glassfabriken ska Lisas värdmamma ta oss med på bilutflykt längs nordkusten till staden Agaete, en idyllisk hamnstad där det går att ta färja över till Teneriffa. Vi ser vulkankäglan Teijde på grannön när vi blickar ut över havet från hamnen. På tillbakavägen åker vi upp till utsiktspunkten Arucas och tittar ut över det mörka havet och de skimmrande ljusen från bebyggelsen, för nu har det blivit mörkt. Avslutning på dagen blir en berömd grottrestaurang där vår värdinna beställer in maten. Skönt när någon annan vet vad som är gott att äta och det smakar verkligen bra. Hon beställer också in vin i karaff varav hon dricker det mesta själv innan hon kör hem oss till Playa Inglés.

Playa Inglés igen

Lisa sover med oss i vår lägenhet för hon vill gärna besöka den fina badstranden vid Playa Inglés. Vi sällar oss till folkmassan som trängs på sanddynerna och flickorna förundras över de många sällskapen som är helt nakna medan de solar och spelar bollspel. Mest tyska pensionärer, tror vi.

Det är inte så varmt i luften den här dagen, det är trots allt december, men vattnet är klart och inte avskräckande kallt. Väl uppe på land huttrar vi och måste klä på oss. Middag äter vi på en av alla de restauranger som finns här. Det blir paella, som kanske inte är helt fräsch för Lisa drabbas av magsjuka dagen därpå. Sigrid och jag vet inget om det för vi reser hem till Sverige då.